ikona lokalizacji

(Twój StartUp) Aleja Tadeusza Rejtana 20A 35-310, Rzeszów, Polska

ikona telefonu

+48 607 140 440

ikona poczty email

biuro@whiteberg.pl

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie i akceptujesz politykę prywatności Whiteberg zrzeszającej adwokatów Rzeszów. Firma Whiteberg Obsługa prawna i podatkowa biznesu na stronie internetowej swojej kancelarii Rzeszów wykorzystuje ciasteczka, aby móc zapewnić użytkownikom lepsze doświadczenia poprzez dostosowanie zawartości strony do ich indywidualnych potrzeb oraz preferencji. Whiteberg Obsługa prawna i podatkowa Rzeszów skupia doświadczonych i wykwalifikowanych prawników Rzeszów, którzy udzielają kompleksowe wsparcie biznesom w obszarach, takich jak: prawo podatkowe, umowy Rzeszów, spółki Rzeszów, prawo IT, restrukturyzacja i upadłość, podatki Rzeszów i inne.

Podatek minimalny CIT – prace nad ustawą

Opublikowano:

1 Sierpnia 2023r

Forum Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) prowadzi prace nad tzw. Filarem II BEPS 2.0, który pozwoli na znalezienie optymalnego rozwiązania regulującego opodatkowanie największych grup kapitałowych.

 

 

Co przewiduje Filar II BEPS 2.0

 

Projekt Filar II zawiera zasady w zakresie globalnego podatku minimalnego, które zatwierdzone zostaną przez ponad 130 państw w nim uczestniczących.

 

Zgodnie z projektem OECD, Dyrektywa Rady (UE) nr 2022/2523 z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii, przewiduje 15% wysokość podatku od osób prawnych na terenie każdego kraju członkowskiego. Z założenia ma ona na celu ograniczenie konkurencji podatkowej w Państwach Członkowskich UE.

 

Zasady Filaru II prognozują możliwość wprowadzenia tzw. podatku wyrównawczego. Podatek ten stanowić ma różnicę między podatkiem uregulowanych w jednej jurysdykcji podatkowej, a podatkiem, który byłby należny w sytuacji zastosowania stawki minimalnej 15%. Obowiązek podatkowy w konkretnych państwie zaistnieje w przypadku, gdy efektywna stawka podatku (ETR) podmiotu z grupy podatkowej będzie niższa niż przewidziane 15%.

 

Nowe przepisy przewidują również tzw. substance-base carve-out – przejściowe wyłączenie części podstawy opodatkowania ww. podatkiem wyrównawczym mimo zaistnienia ETR poniżej 15%.

 

Projekt zakłada również, że na potrzeby przedmiotowego podatku, dochód będzie mógł zostać obniżony o cześć kosztów z tytułu wynagrodzeń pracowniczych czy wartości aktywów materialnych. Zatem uznać można, że w sytuacji wypracowania przez spółkę dochodu przy znacznym zaangażowaniu wyżej wskazanych kosztów, spółka uniknie obciążenia podatkiem wyrównawczym.

 

Warto również podkreślić, że Dyrektywa w swoich założeniach nie zawiera możliwości wyłączenia spod opodatkowania z kwalifikowanego dochodu netto z tytułu przyznanych w Polsce ulg podatkowych tj. np. zwolnienia działalności prowadzonej w SSE – Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Przedstawiona sytuacja skutkować może zaistnieniem ryzyka opodatkowania przedmiotowym podatkiem wyrównawczym (mimo 19% wysokości podatku od osób prawnych w Polsce).

 

 

Kiedy przepisy wejdą w życie?

Do końca 2023r. wszystkie państwa członkowskie uczestniczące w projekcie muszą implementować Dyrektywy do swojego systemu prawnego. Aktualnie Polska pracuje nad projektem przepisów krajowych pozwalających na wdrożenie dyrektywy – wstępny termin wejścia w życie tej reformy w Polsce to 2024 rok.

 

Do kogo skierowane są nowe przepisy?

 

Przepisy w zakresie nowego opodatkowania dotkną międzynarodowe przedsiębiorstwa i duże grupy kapitałowe, których globalne przychody wykazane w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowych przekroczą 750 mln Euro w przynajmniej dwóch z czterech lat podatkowych poprzedzających badany rok podatkowy.

 

 

Wyzwania dla podatników

Z uwagi na termin implementacji rozwiązań zawartych w Filarze II polscy podatnicy muszą już teraz przygotować się na wdrożenie nowych procedur. Podmioty powinny przeprowadzić szczegółową analizę konsekwencji wprowadzenia nowych rozwiązań, przede wszystkim muszą ustalić, czy będą podlegać nowym przepisom i podjąć działania minimalizujące ryzyko podatkowe wynikające z ww. zasad. Ponadto wypadałoby przeprowadzić kalkulację efektywnej stawki podatkowej oraz przystosować proces raportowania danych podatkowych w ramach grupy dla potrzeb nowych przepisów.

W sytuacji, kiedy podmiot korzysta ze zwolnień czy lub podatkowych, powinien on przeanalizować wpływ zwolnień i ulg na opodatkowanie oraz opracować plan przyszłych działań w ramach grupy podatkowej.

Zobacz również

17.09.2024

Nowa ustawa o postępowaniach zbiorowych w sprawach konsumenckich – kluczowe zmiany dla konsumentów

W środę, 24 lipca, Sejm przyjął nowelizację ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym. To długo oczekiwane...

01.08.2024

Trybunał Konstytucyjny: Raporty MDR niezgodne z Konstytucją RP

Trybunał Konstytucyjny w Polsce wydał jedno z najbardziej kontrowersyjnych orzeczeń dotyczących tzw. raportów MDR...

15.04.2024

Wejście w życie AI Act: Nowa Era Regulacji Sztucznej Inteligencji w Unii Europejskiej

W lipcu 2024 roku wjedzie w życie jedno z najważniejszych rozporządzeń regulujących rozwój i zastosowanie sztucznej...

29.03.2024

Święta Wielkanocne

Z okazji Świąt Wielkanocnych pragniemy złożyć wszystkim naszym Klientom najserdeczniejsze życzenia. Niech ten wyjątkowy czas...

04.07.2023

Zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego od 1 lipca 2023 r. – zmiany dla przedsiębiorców

14 czerwca w Dzienniku Ustaw zostało opublikowane Rozporządzenie Ministra Zdrowia, które dotyczy odwołania stanu...

22.01.2023

Dyrektywa Omnibus - zmiany w prawie

Komisja Europejska opracowała tzw. dyrektywę Omnibus, która w dniu 27 listopada 2019 r. została uchwalona przez...