ikona lokalizacji

(Twój StartUp) Aleja Tadeusza Rejtana 20A 35-310, Rzeszów, Polska

ikona telefonu

+48 607 140 440

ikona poczty email

biuro@whiteberg.pl

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie i akceptujesz politykę prywatności Whiteberg zrzeszającej adwokatów Rzeszów. Firma Whiteberg Obsługa prawna i podatkowa biznesu na stronie internetowej swojej kancelarii Rzeszów wykorzystuje ciasteczka, aby móc zapewnić użytkownikom lepsze doświadczenia poprzez dostosowanie zawartości strony do ich indywidualnych potrzeb oraz preferencji. Whiteberg Obsługa prawna i podatkowa Rzeszów skupia doświadczonych i wykwalifikowanych prawników Rzeszów, którzy udzielają kompleksowe wsparcie biznesom w obszarach, takich jak: prawo podatkowe, umowy Rzeszów, spółki Rzeszów, prawo IT, restrukturyzacja i upadłość, podatki Rzeszów i inne.

Podatek minimalny CIT – prace nad ustawą

Opublikowano:

1 Sierpnia 2023r

Forum Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) prowadzi prace nad tzw. Filarem II BEPS 2.0, który pozwoli na znalezienie optymalnego rozwiązania regulującego opodatkowanie największych grup kapitałowych.

 

 

Co przewiduje Filar II BEPS 2.0

 

Projekt Filar II zawiera zasady w zakresie globalnego podatku minimalnego, które zatwierdzone zostaną przez ponad 130 państw w nim uczestniczących.

 

Zgodnie z projektem OECD, Dyrektywa Rady (UE) nr 2022/2523 z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii, przewiduje 15% wysokość podatku od osób prawnych na terenie każdego kraju członkowskiego. Z założenia ma ona na celu ograniczenie konkurencji podatkowej w Państwach Członkowskich UE.

 

Zasady Filaru II prognozują możliwość wprowadzenia tzw. podatku wyrównawczego. Podatek ten stanowić ma różnicę między podatkiem uregulowanych w jednej jurysdykcji podatkowej, a podatkiem, który byłby należny w sytuacji zastosowania stawki minimalnej 15%. Obowiązek podatkowy w konkretnych państwie zaistnieje w przypadku, gdy efektywna stawka podatku (ETR) podmiotu z grupy podatkowej będzie niższa niż przewidziane 15%.

 

Nowe przepisy przewidują również tzw. substance-base carve-out – przejściowe wyłączenie części podstawy opodatkowania ww. podatkiem wyrównawczym mimo zaistnienia ETR poniżej 15%.

 

Projekt zakłada również, że na potrzeby przedmiotowego podatku, dochód będzie mógł zostać obniżony o cześć kosztów z tytułu wynagrodzeń pracowniczych czy wartości aktywów materialnych. Zatem uznać można, że w sytuacji wypracowania przez spółkę dochodu przy znacznym zaangażowaniu wyżej wskazanych kosztów, spółka uniknie obciążenia podatkiem wyrównawczym.

 

Warto również podkreślić, że Dyrektywa w swoich założeniach nie zawiera możliwości wyłączenia spod opodatkowania z kwalifikowanego dochodu netto z tytułu przyznanych w Polsce ulg podatkowych tj. np. zwolnienia działalności prowadzonej w SSE – Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Przedstawiona sytuacja skutkować może zaistnieniem ryzyka opodatkowania przedmiotowym podatkiem wyrównawczym (mimo 19% wysokości podatku od osób prawnych w Polsce).

 

 

Kiedy przepisy wejdą w życie?

Do końca 2023r. wszystkie państwa członkowskie uczestniczące w projekcie muszą implementować Dyrektywy do swojego systemu prawnego. Aktualnie Polska pracuje nad projektem przepisów krajowych pozwalających na wdrożenie dyrektywy – wstępny termin wejścia w życie tej reformy w Polsce to 2024 rok.

 

Do kogo skierowane są nowe przepisy?

 

Przepisy w zakresie nowego opodatkowania dotkną międzynarodowe przedsiębiorstwa i duże grupy kapitałowe, których globalne przychody wykazane w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowych przekroczą 750 mln Euro w przynajmniej dwóch z czterech lat podatkowych poprzedzających badany rok podatkowy.

 

 

Wyzwania dla podatników

Z uwagi na termin implementacji rozwiązań zawartych w Filarze II polscy podatnicy muszą już teraz przygotować się na wdrożenie nowych procedur. Podmioty powinny przeprowadzić szczegółową analizę konsekwencji wprowadzenia nowych rozwiązań, przede wszystkim muszą ustalić, czy będą podlegać nowym przepisom i podjąć działania minimalizujące ryzyko podatkowe wynikające z ww. zasad. Ponadto wypadałoby przeprowadzić kalkulację efektywnej stawki podatkowej oraz przystosować proces raportowania danych podatkowych w ramach grupy dla potrzeb nowych przepisów.

W sytuacji, kiedy podmiot korzysta ze zwolnień czy lub podatkowych, powinien on przeanalizować wpływ zwolnień i ulg na opodatkowanie oraz opracować plan przyszłych działań w ramach grupy podatkowej.

Zobacz również

29.03.2024

Święta Wielkanocne

Z okazji Świąt Wielkanocnych pragniemy złożyć wszystkim naszym Klientom najserdeczniejsze życzenia. Niech ten wyjątkowy czas...

21.02.2024

Nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego w Polsce: przełom w procedurach sądowych

Z dniem 14 marca 2024 roku polski system prawny przeżył istotny moment za sprawą wejścia w życie nowelizacji Kodeksu...

31.01.2024

Cyberbezpieczeństwo w kontekście sztucznej inteligencji według NASK

Narodowe Centrum Cyberbezpieczeństwa (NASK) z dumą ogłasza wydanie publikacji zatytułowanej "Cyberbezpieczeństwo AI. AI w...

15.01.2024

Ulga podatkowa IP-BOX – innowacyjne wsparcie dla twórców wartości niematerialnej i prawnej

Współczesna gospodarka opiera się w dużej mierze na innowacjach oraz wartościach niematerialnych i prawnych. Uznając ten...

06.06.2023

Wymogi prawne dotyczące przetwarzania danych osobowych w Europie i Polsce

W dzisiejszym cyfrowym świecie ochrona danych osobowych jest niezwykle istotna. W Europie istnieje wiele przepisów...

06.10.2023

Obrót ziemią rolną - zmiany w prawie

Transakcje z prywatną ziemią rolną zostaną uproszczone, podlegając nowym uregulowaniom prawnym. Dodatkowo, przepisy regulujące...