Obowiązki podatkowe związane z odwołaniem stanu zagrożenia epidemicznego
Opublikowano:
3 Sierpnia 2023r
Stan zagrożenia epidemicznego obowiązujący na mocy Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12.05.2022r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego, został zniesiony 01.07.2023r. W niniejszym artykule po krótce omówione zostaną najważniejsze zmiany związane z odwołaniem stanu zagrożenia epidemicznego, w tym zmiany na gruncie prawa podatkowego.
Raportowanie krajowych schematów podatkowych
Warto przypomnieć, że na mocy art. 31y ustawy z dnia 02.03.2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tzw. ustawa covidowa) zawieszony został do 30 dnia następującego po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, bieg terminów na raportowanie krajowych schematów podatkowych (MDR).
Powyższe oznacza więc, że od 01.08.2023r. na nowo obowiązuje raportowanie krajowych schematów podatkowych.
Dotyczy to obowiązku zgłaszania transakcji lub czynności określonych w Ordynacji podatkowej mających na celu identyfikację ewentualnego ryzyka unikania opodatkowania lub zaniżania zobowiązania podatkowego. Pamiętać należy, że MDR-y podlegają zgłoszeniu do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej zgodnie z przepisami.
Zgłoszenie płatności na rachunek spoza tzw. białej listy podatników VAT
Od 01.09.2019r. obowiązuje biała lista podatników VAT stanowiąca wykaz podatników, którzy są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT, podatników niezarejestrowanych, korzystających ze zwolnienia, a także podatników wykreślonych.
Płatności faktur opiewających na kwotę wyższą niż 15 000,00zł od 01.01.2020r. dokonywane powinny być na rachunek bankowy znajdujący się na białej liście podatników VAT. W przeciwnym wypadku na podmiot może zostać nałożona sankcja podatkowa, w szczególności organy podatkowe mogą uznać powyższą płatność za niepodlagającą zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Aby uniknąć sankcji podatkowej, podmiot ma obowiązek niezwłocznie zgłosić taką płatność do organu podatkowego.
Art. 15 zzn ustawy covidowej wydłużył termin zawiadomienia o zapłacie należności na rachunek, który nie znajduje się na białej liście podatników VAT do 14 dni od daty dokonania płatności.
Zatem, odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego powoduje przywrócenie dotychczasowego terminu na złożenia tego zawiadomienia, który wynosi 7 dni.
Podkreślić należy, że wystarczy jedno zgłoszenie do jednego rachunku danego kontrahenta. Następne płatności na wskazany rachunek bankowy mogą być dokonywane już bez wymaganego zawiadomienia.
Certyfikaty rezydencji
Omawiane zmiany dotkną również zagadnienia certyfikatów rezydencji. Na mocy art. 31ya ustawy covidowej w czasie epidemii i zagrożenia epidemicznego oraz dwa miesiące dłużej płatnik mógł posługiwać się certyfikatem rezydencji podatnika za 2019r. pod warunkiem jednak uzyskania od niego oświadczenia, że dane w nim zawarte nie uległy zmianie.
W związku z powyższym od 01.09.2023r. płatnicy zobowiązani są do stosowania aktualnych certyfikatów rezydencji. Certyfikat rezydencji ważny jest w terminie ważności wskazanym na dokumencie lub w sytuacji niewskazania takiego terminu – 12 miesięcy.
Ceny transferowe
Do 01.07.2023r. w sytuacji sporządzenia korekt cen transferowych podmiot sporządzający przedmiotowe korekty zwolniony był z obowiązku posiadania oświadczenia podmiotu powiązanego o dokonaniu korekty.
W stanie zagrożenia epidemicznego w celu zwolnienia z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych (local file) dotyczących transakcji z podmiotem powiązanym krajowym, zniesiony został warunek nieponiesienia straty przez podmiot powiązany, gdy obroty tego podmiotu spadły o 50% w stosunku do roku poprzedzającego rok, za który sporządzana została przedmiotowa dokumentacja.
Aktualnie, po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego powraca obowiązek legitymowania się oświadczeniem podmiotu powiązanego, a w sytuacji poniesionej straty, konieczne jest sporządzenie lokalnej dokumentacji cen transferowych.
Interpretacje indywidualne
Od 1 lipca ulegnie zmianie również termin wydania przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji indywidualnej.
Na podstawie art. 31g ustawy covidowej wydłużony został termin do wydania interpretacji indywidualnej do 6 miesięcy.
Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego spowodowało przywrócenie standardowego terminu wydania interpretacji indywidualnej tj. do 3 miesięcy.
Zobacz również
29.03.2024
Święta Wielkanocne
Z okazji Świąt Wielkanocnych pragniemy złożyć wszystkim naszym Klientom najserdeczniejsze życzenia. Niech ten wyjątkowy czas...
21.02.2024
Nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego w Polsce: przełom w procedurach sądowych
Z dniem 14 marca 2024 roku polski system prawny przeżył istotny moment za sprawą wejścia w życie nowelizacji Kodeksu...
31.01.2024
Cyberbezpieczeństwo w kontekście sztucznej inteligencji według NASK
Narodowe Centrum Cyberbezpieczeństwa (NASK) z dumą ogłasza wydanie publikacji zatytułowanej "Cyberbezpieczeństwo AI. AI w...
15.01.2024
Ulga podatkowa IP-BOX – innowacyjne wsparcie dla twórców wartości niematerialnej i prawnej
Współczesna gospodarka opiera się w dużej mierze na innowacjach oraz wartościach niematerialnych i prawnych. Uznając ten...
29.03.2024
Święta Wielkanocne
Z okazji Świąt Wielkanocnych pragniemy złożyć wszystkim naszym Klientom najserdeczniejsze życzenia. Niech ten wyjątkowy czas...
01.08.2023
Podatek minimalny CIT – prace nad ustawą
Forum Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) prowadzi prace nad tzw. Filarem II BEPS 2.0, który...