ikona lokalizacji

(Twój StartUp) Aleja Tadeusza Rejtana 20A 35-310, Rzeszów, Polska

ikona telefonu

+48 607 140 440

ikona poczty email

biuro@whiteberg.pl

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie i akceptujesz politykę prywatności Whiteberg zrzeszającej adwokatów Rzeszów. Firma Whiteberg Obsługa prawna i podatkowa biznesu na stronie internetowej swojej kancelarii Rzeszów wykorzystuje ciasteczka, aby móc zapewnić użytkownikom lepsze doświadczenia poprzez dostosowanie zawartości strony do ich indywidualnych potrzeb oraz preferencji. Whiteberg Obsługa prawna i podatkowa Rzeszów skupia doświadczonych i wykwalifikowanych prawników Rzeszów, którzy udzielają kompleksowe wsparcie biznesom w obszarach, takich jak: prawo podatkowe, umowy Rzeszów, spółki Rzeszów, prawo IT, restrukturyzacja i upadłość, podatki Rzeszów i inne.

Dyrektywa DAC7 – zmiany w e-commerce na horyzoncie

Opublikowano:

4 Września 2023r

DAC7, czyli nowa dyrektywa w sprawie transakcji internetowych, stanowi aktualnie jeden z głównych tematów. Wprowadza ona dla platform elektronicznych obowiązek udostępniania organom skarbowym informacji o działaniach, takich jak sprzedaż produktów lub wynajem nieruchomości, dokonywanych poprzez te platformy. Jakie zmiany czekają nas w związku z tą dyrektywą?

 

Wielu ludzi jest obecnie zaniepokojonych dezinformacją i zamieszaniem wokół przepisów Dyrektywy DAC7, które w rzeczywistości nie istnieją. Izba Gospodarki Elektronicznej podkreśla, że wiele informacji na ten temat jest nieprecyzyjnych lub wręcz błędnych. To powoduje zbędny hałas informacyjny i wywołuje niepotrzebne obawy u osób i firm, które działają na platformach internetowych. Zanim przystąpimy do rzeczowej dyskusji na temat DAC7, warto mieć pewną wiedzę na ten temat.

 

 

Dyrektywa DAC7 - główne założenia

 

Dyrektywa DAC7 nakłada na platformy elektroniczne z państw członkowskich Unii Europejskiej obowiązek zbierania i przekazywania organom podatkowym danych dotyczących określonych sprzedawców oraz transakcji dokonywanych za pośrednictwem tych platform. Przede wszystkim obejmuje to internetową sprzedaż towarów oraz świadczenie pewnych usług, takich jak wynajem nieruchomości, środków transportu czy usługi wykonywane osobiście, np. korepetycje. W ramach raportowania będą objęci sprzedawcy, którzy na danej platformie przekroczą w ciągu roku kalendarzowego limit 30 transakcji dotyczących towarów lub limit kwoty ich wynagrodzenia wynoszący równowartość 2 tys. euro.

 

Obecnie w różnych krajach członkowskich Unii Europejskiej trwają prace nad implementacją Dyrektywy DAC7, znajdując się na różnych etapach postępowania. W niektórych państwach UE te przepisy już obowiązują. W Polsce odpowiednie krajowe przepisy, zawarte w projekcie ustawy z dnia 11.05.2023 roku, jeszcze nie weszły w życie, a finalna data ich przyjęcia nie jest jeszcze znana. Różne wersje projektu ustawy zakładały różne terminy wprowadzenia przepisów w życie, ale obecnie nie ma pewności co do daty - szanse, aby nowe regulacje zaczęły obowiązywać od 1 września 2023 roku, zgodnie z ostatnią wersją projektu, są raczej niewielkie.

 

 

Dyrektywa DAC7 na jakim etapie implementacji

 

Obecnie w trakcie procesu legislacyjnego nad projektem ustawy implementującej Dyrektywę DAC7 znajdujemy się na wczesnym etapie. Potwierdzenie tego stanu rzeczy można znaleźć na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ustawy nie został jeszcze przekazany ani do Sejmu, ani nie został przyjęty przez Radę Ministrów. Prace nad tym dokumentem prowadzi obecnie Komitet do Spraw Europejskich, a ostatnia modyfikacja projektu miała miejsce 18 maja bieżącego roku. Obecnie nie znamy jeszcze daty wejścia w życie ustawy implementującej Dyrektywę DAC7, a także ostatecznej treści krajowych przepisów, w tym zakresu obowiązków raportowych platform internetowych.

 

 

DAC7 – kwestie podatkowe

 

Zgodnie z przepisami krajowymi implementującymi Dyrektywę DAC7, organy skarbowe otrzymają od operatorów platform internetowych informacje dotyczące sprzedawców oraz ilości transakcji i kwoty uzyskanego wynagrodzenia z tych transakcji na danej platformie, pod warunkiem, że sprzedawcy przekroczą ustalone progi określone w przepisach.

 

Te informacje mają posłużyć organom podatkowym do dalszej weryfikacji czy sprzedawcy rzetelnie rozliczają swoje podatki. Jednym z głównych celów Dyrektywy DAC7 jest przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania zysków z transakcji online i uchylaniu się od tego obowiązku.

 

Wdrożenie Dyrektywy DAC7 nie wprowadza zmian w istniejących zasadach opodatkowania w Polsce i nie wprowadza żadnych nowych podatków. Nadal istnieje możliwość sprzedaży używanych przedmiotów z własnego majątku bez konieczności płacenia podatku od uzyskiwanych z tego tytułu dochodów.

Zobacz również

29.03.2024

Święta Wielkanocne

Z okazji Świąt Wielkanocnych pragniemy złożyć wszystkim naszym Klientom najserdeczniejsze życzenia. Niech ten wyjątkowy czas...

21.02.2024

Nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego w Polsce: przełom w procedurach sądowych

Z dniem 14 marca 2024 roku polski system prawny przeżył istotny moment za sprawą wejścia w życie nowelizacji Kodeksu...

31.01.2024

Cyberbezpieczeństwo w kontekście sztucznej inteligencji według NASK

Narodowe Centrum Cyberbezpieczeństwa (NASK) z dumą ogłasza wydanie publikacji zatytułowanej "Cyberbezpieczeństwo AI. AI w...

15.01.2024

Ulga podatkowa IP-BOX – innowacyjne wsparcie dla twórców wartości niematerialnej i prawnej

Współczesna gospodarka opiera się w dużej mierze na innowacjach oraz wartościach niematerialnych i prawnych. Uznając ten...

04.08.2023

Nowelizacja przepisów dotyczących funkcjonowania spółek. Nowe możliwości reorganizacji przedsiębiorstw

Zatwierdzona przez Senat nowelizacja kodeksu spółek handlowych otwiera kolejny rozdział w dostosowaniu polskiego prawa...

18.07.2023

System cyberbezpieczeństwa – dalsze prace nad ustawą

Projekt ustawy dotyczącej zmian w krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz innych aktach prawnych trafił do Sejmu dnia 3...